Vi står midt i et hav af forandringer. Især børne-og ungdomskulturens er påvirkelige af de hastige omskiftninger i vind og vejr.
Nye strømninger opstår – for at forsvinde lige så pludseligt igen. Nogle efterlader drilske understrømme og andre skaber oprørt hav.
Som børnekulturelle institutioner forsøger vi at navigere i dette livgivende og levende element, samtidigt med at vi forsøger at sætte sejlene efter politiske vinde. Vi sigter mod fyrtårne, som det ene øjeblik lyser og næste øjeblik slukkes. Vi sætter pejlemærker hver især og laver søkort, som kun vi selv kan tyde. Dette er en fælles fortælling - et kort skabt i børnehøjde, så dem det handler om kan være med til at gå på opdagelse og finde vej.
Konceptet er udviklet gennem strategiske midler fra Kulturby 2017
AAU Institut for Kommunikation og Kultur 2012-2017
“Man er her ikke kun som fagperson. Vi taler faktisk sammen, vi er med her med alt vi er, og med alt vi har.” Dorthe Refslund Christensen
- Følgeforskning gennemført af Dorthe Refslund Christensen med særligt fokus på løbende projektudvikling og sparring. Fokus i denne del af samarbejdet er på rammesætningen af den kreative proces ud fra et ritualteoretisk perspektiv.
- Forskningskoordinering og følgeforskning gennemført af Louise Ejgod Hansen der har særligt fokus på evalueringen af de konkrete produktioner. Denne del af samarbejdet har særligt til formål at koble mellem de enkelte delprojekter under Trædesten og det samlede udviklingsprojekt. Louise Ejgod Hansen har i kraft af tilknytningen til Trædesten i hele perioden fra 2012 og frem ansvaret for at bidrage til projektets kontinuitet og erfaringsopsamling i forhold til hele Trædestensprojektet, og til den afsluttende reflekterende analyse af Trædestenprojektets erfaringer og resultater.
Influeret af Bergold & Thomas’ definition af participatorisk metodologi, forstår vi denne som baseret på et partnerskab mellem praktikere og forskere, der følger hinanden – deraf termen ledesageforskning – for en vis tidsperiode med det dobbelte formål at researche og blive researchet og med vilkårene for samarbejdet udformet i fællesskab. Også med inspiration fra Andersen forstår vi ledsageforskning som noget, vi gør, performer og udvikler i fællesskab, og i artiklen udfolder vi ledsageforskning som både en proces og en måde at organisere sig omkring forskning på og som noget, der har konsekvenser for såvel de valgte, konkrete undersøgelsesmetoder som resultatet.”
Samskabelse lokalt, regionalt, nationalt og globalt på tværs af fagligheder og kompetencer med henblik på at tilføre det daglige arbejde
ny energi, inspiration og viden.
Aarhus 2017’s mest ambitiøse børnekulturprojekt
Citat fra 2017 ansøgningen om at blive Kulturby.
Medskabere
Musik- og Kulturskoler i Norden/EU
Folkeskolerne
Børne- og Ungekulturen: BUM
Familierne/Samfundet
Samtænkning
Agenter
Region Midts Kulturskoler
Testers
Region Midt Kulturskoler
Aarhus Kommunes lokalbiblioteker
Dokk1
Børn og Unge i Aarhus